محققان: گرما یا سرمای شدید می‌تواند ریسک مرگ در اثر سکته مغزی را افزایش دهد

به گزارش کوردپیام؛ پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که دمای بسیار بالا و دمای بسیار پایین ممکن است باعث افزایش ریسک مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک شود. آن‌ها نشان داده‌اند که این ارتباط میان دمای بالا یا پایین با مرگ ناشی از سکته مغزی در کشورهای کم‌درآمد از کشورهای پردرآمد قوی‌تر است. پژوهشگران […]

به گزارش کوردپیام؛ پژوهشگران دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که دمای بسیار بالا و دمای بسیار پایین ممکن است باعث افزایش ریسک مرگ ناشی از سکته مغزی ایسکمیک یا هموراژیک شود. آن‌ها نشان داده‌اند که این ارتباط میان دمای بالا یا پایین با مرگ ناشی از سکته مغزی در کشورهای کم‌درآمد از کشورهای پردرآمد قوی‌تر است.

پژوهشگران می‌گویند که این یافته‌ها یک پیشرفت در راستای فهم آثار تغییر اقلیم بر سکته هستند. با شدیدترشدن دما‌ها، آن‌ها انتظار دارند که سکته‌های مرگ‌بار افزایش یافته و شاهد یک نابرابری در آمار مرگ‌ومیر میان کشورهای کم‌درآمد و پردرآمد باشیم.

پژوهشگران دریافتند که به‌ازای هر ۱٬۰۰۰ مرگ ناشی از سکته‌های ایسکمیک و هموراژیک، حدود ۱۱ عدد از آن‌ها مرگ‌های اضافی مرتبط با روزهای بسیار گرم یا سرد بودند. از این ۱٬۰۰۰ سکته، ۹.۱ و ۲.۲ مرگ به‌ترتیب مربوط به ۲.۵ درصد از گرم‌ترین و سردترین روزهای سال بودند. از هر سکته هموراژیک، ۲.۵ درصد از گرم‌ترین و سردترین روزهای سال به‌ترتیب شامل ۱۱.۲ و ۰.۷ مرگ بیشتر می‌شدند.