وعده وزیر بهداشت به مصدومان شیمیای سردشت سه ساله شد

به گزارش کوردپیام، مصدومان شیمیایی شهر سردشت از ۷تیر سال ۱۳۶۶ تنها یک چیز را یاد گرفته اند که   با ویرانی اعصابها، پوستهای آسیب دیده و سیستم تنفسی آشفته بسازند و بسوزند چرا که با گذشت سه دهه از این فاجعه، کمبود مراکز درمانی مجهز برای شهری که بر اساس آمار غیر رسمی نزدیک به […]

به گزارش کوردپیام، مصدومان شیمیایی شهر سردشت از ۷تیر سال ۱۳۶۶ تنها یک چیز را یاد گرفته اند که   با ویرانی اعصابها، پوستهای آسیب دیده و سیستم تنفسی آشفته بسازند و بسوزند چرا که با گذشت سه دهه از این فاجعه، کمبود مراکز درمانی مجهز برای شهری که بر اساس آمار غیر رسمی نزدیک به هشت هزار مصدوم شیمیایی دارد، هنوز هم بزرگترین مشکل است.
در سال ۷۸مقام معظم رهبری برای حال این مشکل دستور احداث مجهزترین کلینیک خاورمیانه ویژه مصدومان شیمیایی را در سردشت صادر کرد.
گرچه ساختمان این کلینیک ساخته شد اما سالها در نبود امکانات و پزشک متخصص نیمه تعطیل ماند و مصدومان و جانبازان شیمیایی مجبور هستند برای مداوا راهی ارومیه یا تهران شوند.
دکتر همایون هاشمی  وزیر بهداشت و درمان هفتم تیرماه سال ۹۳ با حضور در مراسم گرامیداشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی سردشت که در این شهرستان برگزار شد، وعده داد درمانگاه تخصصی جانبازان شیمیایی در سردشت راه اندازی شود.
یک سال بعد از مطرح شدن این وعده، «رسول خضری» نماینده سردشت و پیرانشهر گفت:  دو میلیارد تومان جهت راه اندازی این درمانگاه از سوی وزارت بهداشت اعتبار اختصاص پیدا کرده است تا بتوانیم یک مرکز درمانی و تحقیقاتی راه اندازی کینم، اما بنیاد شهید سردشت ساختمان در مانگاه را تخلیه نکرده است.
«جواد آقازاده» رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در خصوص سرنوشت این وعده به ایسنا گفته است: درمانگاه مصدومان شیمیایی سردشت در اختیار بنیاد شهید است. به دنبال دستور وزیر بهداشت قرار بود که اختیار و مدیریت این درمانگاه را به دست گیریم. جلسات متعددی هم در این زمینه داشتیم اما موفق نشدیم که این ساختمان را برای ارائه خدمات درمانی از بنیاد شهید بگیریم.
همزمان با مطرح شدن وعده ساخت  درمانگاه تخصصی جانبازان شیمیایی در سردشت از سوی وزیر بهداشت،   “رسول خضری” در گفت و گو با کردپرس از احداث شبعه بیمارستان فوق تخصصی ساسان در این شهرستان خبر داد و اعلام کرد که اگر وزیر شبکه بهداشت و درمان همراهی وموافقت کند این شعبه بیمارستان ساسان مخصوص جانبازان شیمیایی با پزشکان متخصص و فوق متخصص جهت درمان جانبازان و انجام کارهای تحقیقاتی در این زمینه در شهرستان سردشت راه اندازی می شود.
سه سال از مطرح شدن این وعده های می گذرد و جانبازان و مصدومان شیمیایی سردشت بادردهایی ۳۰ ساله چشم انتظار عملی شدن آنها هستند.