به گزارش کوردپیام: چند وقتی بود که می خواستم در خصوص شبکه های اجتماعی کمی تحقیق کنم می دونید چرا؟ ماجرای این شبکه های اجتماعی شده مثل ماجرای سوسیس و کالباس هر از گاهی تو تبلیغات می بینیم که سوسیس و کالباس سرشار از پروتئین بوده و به دلیل داشتن پروتوئین گیاهی برای رشد افراد […]
به گزارش کوردپیام: چند وقتی بود که می خواستم در خصوص شبکه های اجتماعی کمی تحقیق کنم می دونید چرا؟ ماجرای این شبکه های اجتماعی شده مثل ماجرای سوسیس و کالباس هر از گاهی تو تبلیغات می بینیم که سوسیس و کالباس سرشار از پروتئین بوده و به دلیل داشتن پروتوئین گیاهی برای رشد افراد و بخصوص کودکان موثر است. اما چند وقت بعد یه دکتر میاد تو تلویزیون میگه سوسیس و کالباس عامل اصل سرطان و برای بدن زیان آور است! آخر ما نفهمیدیم این عامل اصلی یه بار برای دخانیات به کار می ره و یه بار برای غذاهای فست فودی! الان هم که تو جامعه بصضیا میگن بدون شبکه های اجتماعی زندگی غیر ممکنه و بعضیا از اون به عنوان سرطان نام می برن. به خاطر همین تو این مقاله می خواهیم هدف های تشکیل شبکه های اجتماعی رو به همراه فرصت ها و تهدیداتی که داره بیان کنیم در نهایت هر کسی خودش تصمیم بگیره که از این خوراک جهانی استفاده کنه یا نه ب – اهداف و کارکردهای شبکه های اجتماعی ۱٫ سازماندهی انواع گروه های اجتماعی مجازی: همان گونه که فلسفه وجودی شبکه های اجتماعی واقعی، تشکیل و پیوند گروه های اجتماعی بر محور مشترکات اعتقادی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.، پیدا است که اعضای این اجتماعات مجازی با پیوندهایی که با یکدیگر دارند، در مجموع به دنبال تحصیل یک هدف مشترک در دنیای واقعی که غالباً هدفی سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی است، هستند. ۲٫ توسعه مشارکت های اجتماعی در شبکه های اجتماعی، همواره اعضای شبکه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به شرکت در فعالیت های واقعی در زندگی اجتماعی تحریک و تشویق می شوند. ۳٫ به اشتراک گذاشتن علاقه مندی ها توسط اعضا: یکی از رویکردهای اصلی شبکه های اجتماعی، به اشتراک گذاشتن علاقه مندی های کاربران شبکه با یکدیگر است. ۴٫ ایجاد محتوا توسط اعضا: بر خلاف سایر رسانه ها که مخاطبان، چندان تعاملی در تولید محتوا و انتخاب محتوای دلخواه خود ندارند، در وب سایت های شبکه های اجتماعی، کاربران می توانند تولید کننده، تأثیرگذار و دارای قدرت انتخاب و بهرهبرداری از تنوع بیشتری باشند. با توجه به این مطلب، پایگاههای شبکه های اجتماعی بیش از هر رسانه دیگری می توانند با پیشرفت فناوری و توسعه جوامع به برتری های سایر رسانه ها همچون تلویزیون که از قوه شنیداری و دیداری بهخوبی بهره می برد، خاتمه دهند. ۵٫ تبلیغات هدفمند اینترنتی شبکههای اجتماعی در اینترنت، یکی از منابع مهم برای کسب درآمد از راه تبلیغات به شمار میآیند؛ چرا که اعضای شبکه های اجتماعی در صفحات مربوط به خود درباره علایق خود صحبت می کنند و این به شرکت های تبلیغاتی اجازه می دهد که بر اساس همین علایق، برای آنها آگهی بفرستند. علاوه بر این، بسیاری از شرکت ها با ایجاد حساب کاربری و صفحات شخصی در شبکه های معروف، با سایر کاربران و مشتریان خود و نیز سایر شرکت ها ارتباط برقرار نموده و امور تجاری خود را پیش می برند. ج- مزایای شبکه های اجتماعی ۱٫ انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات: افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی اخبار شبکههای اجتماعی بدون سانسور منتشر میشوند و این میتواند یک مزیت تلقی شود؛ هرچند امکان تکثیر اطلاعات مخدوش و نادرست نیز در این شبکهها بیش از نسل قبلی رسانهها است. البته امکان مقایسه و تحلیل اطلاعات برای مخاطبان وجود دارد و نباید بنا را بر اعتماد به هر آنچه در این شبکهها تولید و بازنشر میشود، گذاشت. تحلیل اخبار متناقضی که در این نوع پایگاهها منتشر میشود، قدرت نقد و نگاه عمیقتر به مسائل اجتماعی را فراهم میکند. این نوع پایگاهها به مخاطبان خود فرصت میدهند تا از تبعیت کورکورانه فاصله گرفته و در درازمدت به خرد نقادانه روی آورند. ۲٫ امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف: امروزه شبکه های اجتماعی، مهد تمدن ها و فرهنگ های مختلف بشری است. وجود زبان های مختلف در رسانه های اجتماعی، امکان حضور تمام افراد جامعه را فراهم می کند که می توانند فرهنگ حاکم بر جامعه خود را به معرض دید عموم بگذارند. اینکه یک جوان بتواند با امثال خود در کشورهای دیگر جهان ارتباط برقرار کند، باعث میشود تا این رسانه ها به مکانی تبدیل شوند که وی بتواند فرهنگ ها و آداب و رسوم کشور خود را به دیگران معرفی کند و به اشتراک بگذارد. همچنین در این شبکه ها ایدههای جدید جهت گسترش جامعه، معرفی شده و مورد بحث قرار میگیرند. سازمانها نیز میتوانند فرهنگ و دیدگاه خود را در معرض دید تمام جوامع قرار دهند. ۳٫ شکل گیری و تقویت خرد جمعی: یکی از شاخصه های مهم شبکه های اجتماعی مجازی، پدیدار شدن خرد جمعی است. خرد جمعی به جریان سیال و پویای قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنین محیط هایی اطلاق می شود که به مثابه یک پردازشگر عظیم، اطلاعات را پردازش و پایش می کند. همانند دنیای ابر کامپیوترها که قدرت پردازشی آنها، از ترکیب چندین پردازشگر منفرد حاصل می شود، نیروی تفکر و ذهن کاربران شبکه اجتماعی، به مدد تعاملات اجتماعی اینترنتی و بهره گیری از ابزارهای اینترنتی با یکدیگر ترکیب و همراه می شوند و نیرویی عظیم با قدرت پردازشی بالا پدید می آورند. این مطلب بهخوبی ضرب المثل بزرگمهر را که گفته است: «همه چیز را همگان دانند» در ذهن تداعی می کند. ۴٫ امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده ها: افکار و سلیقه های دیگر شبکه های اجتماعی، ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی کاربران با همدیگر را تسهیل کرده و آنها را به مشارکت در بحث ها تشویق میکنند. این شبکه ها مرز و خطکشی بین رسانه و مخاطب را از بین بردهاند. اغلب شبکه های اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخورد، باز هستند. آنها رأی دادن، کامنت گذاشتن و به اشتراکگذاری اطلاعات را تشویق میکنند. بهندرت مانعی برای تولید ودسترسی به محتوا در این وب سایت ها وجود دارد. رسانههای سنتی عمل انتشار را انجام میدادند و محتوا را برای مخاطب ارسال میکردند؛ ولی در رسانههای اجتماعی فضایی برای گفتگو و محاوره دوطرف وجود دارد و جریان ارتباطی از حالت یکسویه به دوسویه تغییر پیدا کرده است. ۵٫ کارکرد تبلیغی و محتوایی: حضور افراد در شبکههای اجتماعی، احتمال مشارکتها و کنشهای اجتماعی را در آنان افزایش میدهد. پس هر چه پیوند افراد و اعضا درشبکهها، بیشتر و انبوهتر باشد، همراهی و تعاملات و نزدیکی دیدگاهها و حرکت همسو و مشترک، محتملتر خواهد شد. از این رو، استفاده از چنین فضایی برای معرفی و تبلیغ و همچنین هم راستایی مخاطبان در جهت اهداف رسانه ای خود، نقش بسیاروتأثیر بالایی دارد. ۶٫ ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان: شبکههای اجتماعی در اینترنت، موجب گستردهتر شدن دامنه ارتباطات ما شده است. ما میتوانیم آشنایانی را که مدت بسیاری است از آنها خبر نداریم یا از آنها بسیار دور هستیم، در فضای مجازی پیدا کنیم و معاشرتمان را با آنان از سر بگیریم. دوستانی را که زمان درازی است ندیدهایم، بار دیگر میبینیم و در مجموعهای گستردهتر، به دوستیمان ادامه میدهیم. میتوانیم از کتابها، فیلمها، سلایق و عقاید یکدیگر استفاده کنیم و آنها را با سایر دوستانمان به اشتراک بگذاریم؛ آن هم با چند کلیک. در حالی که این کارها، پیشتر بسیار وقتگیر بودند و نیاز به حوصله فراوانی داشتند و همه اینها در نهایت، به رشد فکری و تکامل دستهجمعی کاربران کمک میکند. ۷٫ تبلیغ و توسعه ارزش های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی: گرچه به علت غلبه ابعاد دیگر شبکه های اجتماعی، بعد ارزشی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما بهجرأت می توان گفت که یکی از قابلیت های مهم شبکه های اجتماعی که تاکنون مورد غفلت واقع شده ، فراهم کردن فضایی بین المللی جهت تبلیغ و اشاعه ارزش های دینی، اعتقادی، انسانی و اخلاقی است. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی افرادی هستند که در صورت تبلیغ صحیح ارزش های اخلاقی و انسانی، از آن استقبال کرده و تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. ۸٫ یکپارچه سازی بسیاری از امکانات اینترنتی مزیت اصلی شبکههای اجتماعی: یکپارچهسازی امکانات پایگاههای مختلف است. امکاناتی از قبیل ایجاد صفحات و پروفایلهای شخصی، ساخت وبلاگها، جستجوی اینترنتی، اطلاع از اخبار و رویدادها و شرکت در فضاهای گفتگو (چترومها و فرومها) و فضا برای آپلود فایلها که تا پیش از این کاربران برای استفاده از هر کدام از آنها باید عضو سایتی میشدند، اکنون از طریق تنها یک عضویت ساده، امکانپذیر است. وبسایتهای شبکه اجتماعی، محل ارائه خدمات جدید در قالبهای مختلف هستند. این وبسایتها بهراحتی با پایگاههای اینترنتی بزرگ دنیا مانند: گوگل، یاهو و حتی پایگاههای تخصصی، لینک داخلی برقرار میکنند و از امکانات آنها در وبسایت خود استفاده میکند. ۹٫ توسعه مشارکت های مفید اجتماعی: ایجاد انسجام اجتماعی در بین مردم و تسریع در سازماندهی فعالیت های مفید سیاسی و اجتماعی، از آثار مثبت شبکه های اجتماعی است. ۱۰٫ افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد: بی شک، شبکه های اجتماعی اینترنتی نقش بسیار موثری در توسعه آموزش های تخصصی و عمومی دارند. گرچه به علت عدم امکان نظارت علمی، بسیاری از محتواهای اینترنتی هنوز به مرتبه قابل قبولی از اعتبار علمی نرسیده اند، اما در عین حال شبکههای اجتماعی یکی از عرصه های اینترنتی هستند که کاربران بی شمار آنها به صورت خودجوش اقدام به آموزش و انتقال دانسته های تخصصی و عمومی خویش به دیگران می کنند. علاوه بر این، شبکه های اجتماعی علمی و آموزشی نیز به صورت تخصصی و با هدف آموزش از راه دور یا همان آموزش مجازی، مشغول فعالیت هستند. با استفاده از شبکه های اجتماعی آموزشیِ مجازی، دانشآموزان و دانشجویان می توانند دامنه فرآیند یادگیری خود را در هر لحظه که نیازمند سؤال و برقراری رابطه با استاد یا سایر دانشجویان همرشته ای باشند، به خارج از محدودههای کلاس گسترش دهند. ۱۱٫ افزایش اعتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبر: مردم در گذشته استفاده از فضای تعاملی مانند چت را تجربه کرده اند؛ اما در این فضا، کاربران کمتر شخصیت و هویت خود را بهدرستی اعلام می کنند و از نام ها و شخصیت های مستعار استفاده می کنند؛ زیرا به این فضا اعتماد لازم را برای بازگو کردن حقیقت ندارند. با شکل گیری وب سایت های شبکه اجتماعی مانند: مای اسپیس، اورکات، فیس بوک، توییتر و… مردم صداقت را جهت پیداکردن دوستان قدیمی، لذت استفاده از علم و… به همراه اعتماد واقعی به دست آوردند. به گفته بیشتر کارشناسان تا قبل از به وجود آمدن شبکههای اجتماعی، موضوع اعتماد و صمیمیت فضای سایبر در سراسر دنیا لمس نشده بود؛ ولی زمانی که شبکههایی مانند اورکات و فیس بوک پا به عرصه اینترنت گذاشتند، مردم با اعتماد به این پایگاهها باعث گسترش صمیمیت در بین یکدیگر شدند. د- پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی ۱٫ شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب: به علت عدم امکان شناسایی هویت واقعی اعضا و نیز عدم امکان کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران شبکه های اجتماعی، یکی از مهم ترین پیامدهای منفی این شبکه ها، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذبی خواهد بود که توسط برخی از اعضای این شبکه ها و با اهداف خاص و غالباً سیاسی منتشر می شود. ۲٫ تبلیغات ضد دینی و القای شبهات: در شبکه های اجتماعی اینترنتی نیز مانند سایر رسانه ها، افراد و گروههای مغرض با اهداف از پیش تعیین شده و با شیوه های مخصوص، اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی مینمایند. گاه پس از تحقیق و ریشه یابی در مییابیم که هدف اصلی گردانندگان برخی ازاین شبکه ها، دین زدایی و حمله به مقدسات بوده است. ۳٫ تأثیرات در ترویج بی عفتی و بی بند و باری در میان جوانان: بسیاری از کاربران با قرار دادن عکس های خصوصی و خانوادگی خود در انظار عمومی به حریم شکنی می پردازند ؛ در برخی از این موارد شما عکس هایی از دوستان و همکاران خود می بینید که برایتان باور کردنی نیست! ۴٫ نقض حریم خصوصی افراد: معمولاً شبکه های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند تا آنها بتوانند تصاویر و ویدئوهای خویش را در صفحه شخصی خود قرار دهند. همین طور، کاربران می توانند اطلاعات شخصی خود را نیز در این شبکهها قرار دهند. در اغلب شبکه های اجتماعی، برای حفظ حریم خصوصی افراد راه کارهایی ارائه شده است؛ برای مثال، دسترسی به تصاویر و اطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود می نمایند و یا اجازه مشاهده پروفایل کاربر را به هر کسی نمی دهند؛ ولی این راه ها کافی نیستند. مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل های تقلبی در شبکه های اجتماعی و عدم امکان کنترل آنها به دلیل حجم بالای این هرزنامهها، باعث میشود که افرادی با پروفایلهای تقلبی به شبکه های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریمهای خصوصی افراد مورد نظر، تصاویر و اطلاعات آنها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاویر در اینترنت کنند. ۵٫ انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع جامعه مجازی: هیچ وقت جایگزین جامعه واقعی نخواهد گردید؛ بلکه به عنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی عمل خواهد کرد. تسهیلات ارتباطی به ما امکان میدهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوهای جدید با اجتماعاتی که منافع مشترکی داریم، بپیوندیم. در نتیجه، با پیوستن به این «اجتماعات از راه دور» قادرخواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز و روابط اجتماعی بهتری با همسایگان، همکاران و سایر شهروندان جامعه واقعی برقرار سازیم. ۶٫ تأثیرات منفیِ رفتاری: هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد، یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فردی را برای خود برگزیده است. البته میتوان شبکه هایی را یافت که فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برای خود برگزیده اند. فرد با عضویت در هر شبکه اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی میشود که شامل: برخورد، تکیه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری و… است. بدون تردید، میزان تأثیرپذیری فرد از این محیط، صفر مطلق نخواهد بود. پس هر شبکه اجتماعی، هویت مطلوب خود را ترویج میکند. مثلاً در سایت هایی مثل فیس بوک و فرندفید و توییتر، کاربر در کنار اینکه عضو جامعه بزرگ پایگاه موردنظر است، درگروه و شبکه های اجتماعی کوچکتری نیز عضو می شود. هر کدام از این گروه ها وابستگی خاص خود را دارند و به تبع، فرهنگ ارتباطاتی مخصوص. پس فرد در تأثیرپذیری از فرهنگ ارتباطاتی این گروه ها بر خود لازم می بیند که هویت ارتباطاتی خود، یعنی سبک و هویت کنش های کلی خویش در ارتباط با دیگران را تغییر دهد؛ هر چند این تغییر هویت موقت و محدود به زمان و مکان خاصی باشد؛ ولی بدون تردید در هویت واقعی فرد بیتأثیر نخواهد بود و به طور کلی، همه اجزای یک شبکه اجتماعی که فرد با آن در تعامل است، در ضمیر ناخود آگاه فرد تاثیر می گذارد. هویت ارتباطاتی فرد نیز چیزی نیست که به ضمیر ناخودآگاه مرتبط نباشد. ۷٫ سرقت اطلاعات موجود در حریم خصوصی افراد: اغلب نرم افزارهای حوزه فوق برای نصب اجازه یکسری دسترسی ها را از کاربر گرفته و کاربر بدون توجه و اطلاع از پیامد های آن به راحتی اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی خود را می دهد مانند: دسترسی به حافظه داخلی و خارجی دستگاه، تجزیه و تحلیل داده های تلفن همراه، تجزیه و تحلیل علایق و سلایق کاربر، مدیریت ضبط صدای مکالمات و محیط، ارسال نسخه ای از تمامی اطلاعات موجود به شرکت سازنده در نقطه ای امن (رژیم صهیونیستی و سرویس های جاسوسی) دسترسی به عکس ها و فیلم ها، مدیریت فعال سازی دوربین دستگاه، مدیریت فعال سازی داده تلفن همراه و… ۸٫ عملیات روانی: یکی از مهمترین برنامه ها ی سازندگان شبکه های اجتماعی، رصد افکار و اعتقادات مردم در سراسر دنیا برای بهره گیری در حوزه عملیات روانی است. مثلا ما با تشکیل یک گروه دوستی و خانوادگی با درج پیام ها و پروفایل های خود شخصیت و علاقه مندی های خود را به نمایش گذاشته و راه را برای نفوذ سازندگان این شبکه ها در مغزهای خود هموار می کنیم و به آن ها اجازه می دهیم تا مانند یک ربات افکار جامعه را تحت کنترل خود در آورده و در مواقع حساس مانند: حوزه سیاست بخصوص انتخابات، حوزه علم و دانش، تولید و اشتغال و… جامعه را کنترل بنمایند. ۹٫ پیشبرد «دیپلماسی عمومی» آمریکا: کافی است بدانید در سال ۲۰۱۵ کنگره امریکا بیش از یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار بودجه برای تقویت «قدرت نرم» و نفوذ بیشتر در جهان اختصاص داده که علاوه بر بودجههای غیررسمی و محرمانه که جهت نفوذ نرم در اختیار سازمانهای اطلاعاتی قرار دارد، بخش عظیمی از این بودجه با اتکا بر پخش رادیویی، تلویزیونی، ماهوارهای، وبسایت، وبلاگ و رسانههای اجتماعی برای تغییر ارزشها و سبک زندگی در ایران اختصاص یافته است.
حرف آخر: ما به عنوان نمونه بعضی از خوبی ها و بدی های شبکه های اجتماعی رو گفتیم و حق انتخاب و قضاوت رو به شما دادیم. فقط باید تأکید کنم که: اگر قرار است تو زندگی روزمره از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم باید بدانیم که سازندگان این شبکه ها به هیچ عنوان عقد اخوت و برادری با مردم مسلمان ایران نبسته اند و تو این شبکه ها به دنبال منافع خودشون می گردند. پس: هوشیار باشیم و بدانیم چگونه و تا چه میزان از طریق شبکه ها و کانال های اجتماعی، به مغز خود خوراک بدهیم./
نویسنده: ه.عابدینی
این مطلب بدون برچسب می باشد.