حذف رسانه مردمی در واقع حذف و نادیده گرفتن مردم است/آقای فرماندار شعار «انتقاد پذیری» دولت تدبیر این است؟

به گزارش کوردپیام، ۴ مرداد ماه پیرانشهر میزبان  سفر هیئت وزیر تعاون و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید به دیار مجاهدت های خاموش و سرزمین فرهنگ و هنر بود. نکته قابل تامل و تعجب برانگیز این مسئله، دعوت گزینشی از اصحاب رسانه بود به طوریکه رسانه های منتقد دولت به هیچ عنوان جایی را […]

به گزارش کوردپیام، ۴ مرداد ماه پیرانشهر میزبان  سفر هیئت وزیر تعاون و رفاه اجتماعی دولت تدبیر و امید به دیار مجاهدت های خاموش و سرزمین فرهنگ و هنر بود.

نکته قابل تامل و تعجب برانگیز این مسئله، دعوت گزینشی از اصحاب رسانه بود به طوریکه رسانه های منتقد دولت به هیچ عنوان جایی را در میان خبرنگاران دعوت شده نداشتند.

اما سوال اینجاست که دلیل دعوت نکردن از رسانه های منتقد در جلسات و برنامه های مهمی همانند این سفر چیست؟

ابتدای به امر باید اشاره کرد که قریب به اتفاق مدیران و مسئولان به ظاهر از انتقاد، نقد و به چالش کشیدن برنامه های آنها استقبال می کنند، اما در اصل نقد بزرگترین چالش برای آنان است و عملاً آنان را دچار دستپاچگی و بعضاً عصبانیت می کند؛ در نتیجه حذف رسانه های منتقد و دعوت نکردن آنان در بسیاری از برنامه ها بهترین راهکار برای فرار از انتقادات است.

اما اینکه چرا رسانه های منتقد در این سفر به جلسات و نشست های خبری دعوت نشدند باید گفت که اساس کاری این رسانه ها بر نقد منصفانه – نه سیاه نمایی و تخریب – است و قطعاً دعوت از این رسانه ها نوعی چالش برای روابط عمومی فرمانداری بود چرا که یک سوال انتقادی خبرنگاران این رسانه های منتقد می توانست جواب هایی چالشی تر از سوی وزیر و هیئت همراه را به دنبال داشته باشد و این خود نوعی نگرانی را در مسئولین ایجاد می کرد که مبادا کارنامه کاری آنها نیز زیر سوال برود.

دوم اینکه، بر اساس آنالیز خروجی بسیاری از سایت ها و خبرگزاری های ، ظاهراً مدیران و دولتی ها دوست دارند اخبارهایی را بر روی سایت ها ببینند که منعکس کننده عملکرد آنها، تمجید از عملکرد و به قول فضای رسانه “خبر سفید و منفعل” باشد و از اینکه چند سایت به جای تمجید و تعریف – که هر کسی می تواند آن را انجام دهد – از آنها دلسوزانه انتقاد می کند بعضاً به خشم می آیند و این خود دلیل واکنش آنان نسبت به این سایت ها است.

سوم اینکه، در جریانات خبری مختلف پیرانشهر نظیر بی کاری جوانان، بازی با کولبران ، آتش سوزی های مکرر منابع طبیعی ، انتقاد از فرمانداری ها و وضعیت نابسامان پروژه های شهری، انتقاد از وضعیت فرهنگی، برخی انتقادات سیاسی، انتقاد از عدم پاسخگویی مسئولین و چندین و چند مقوله دیگر که همگی مصداق واقعی امر به معروف و نهی از منکر است، تنها چند سایت مشخص منتقد هستند که درد واقعی مردم را می بینند و به این موضوعات – علی رغم بی مهری مسئولان به خبرنگاران این سایت ها – می پردازند و حاضر هستند انگ سیاه نمایی، تخریب، شانتاژ و هر واژه نامانوسی را به خود تقبل کنند اما گره ای از کار مردم باز شود.

دلایل متعدد دیگری را می توان برای دعوت نکردن از رسانه های منتقد در سفر وزیر برشمرد که از ذکر آنها به دلیل طولانی شدن مطلب خودداری می کنیم اما جای چندین سوال کلیدی از استاندار آذربایجان غربی،  فرماندار،  نماینده و به تبع شخص وزیر باقی است:

آیا شعار واقعی دولت تدبیر و امید مبنی بر اعتدال و پذیرش نقد این بود که رسانه های منتقد را در چنین برنامه های مهمی حذف کنند؟

آیا حذف رسانه های منتقد کلید، راهگشا و راه حل اصلی مشکلات پیرانشهر است؟

آیا با حذف رسانه های منتقد، فضای نقد در جامعه نیز بسته می شود یا اینگونه حذف ها جسارت و جرات رسانه های منتقد را برای نقدهای موشکافانه تر بیشتر می کند؟

آیا دعوت نکردن از خبرنگاران منتقد، فضای خبری پیرانشهر را ملتهب تر و البته نقادانه تر نمی کند که شاید در این فضا تخریب هم صورت بگیرد؛ امری که خود مسئولین بانی و مسبب اصلی آن هستند؟

آیا حذف رسانه های منتقد که مسئولین، خبرنگاران و دست اندرکاران آنان همگی افرادی بومی، دلسوز و البته تیز بین هستند و مدارک کمترین آنان لیسانس و فوق لیسانس است، عملاً سنگ اندازی در ماموریت رسانه ها نیست؟

آیا دست رد زدن به سینه این جوانان خبرنگار تحصیلکرده نوعی سرخوردگی و حب و بغض درآنها ایجاد نمی کند که در موضوعات بعدی نتوانند سره را از ناسره جدا کنند؟

آیا حمایت فرماندار از رسانه های منتقد این بود که می خواهد به یکباره آنها را حذف کند؟

آیا حذف این رسانه های منتقد به این دلیل بود که مجموعه مدیریتی پیرانشهر از انعکاس مشکلات متعدد پیرانشهر به پایتخت هراس دارند؟

آیا موضوعات پشت پرده ای بود که نمی خواستید مردم از آن باخبر شوند و به همین دلیل رسانه های منتقد که برخاسته از بطن مردم است، را حذف کردید تا نتوانند در این جلسات حضور یابند و آنها را در اختیار مردم بگذارند؟

آیا صرف اینکه یک خبرنگار، سایت و رسانه منتقد است، دشمن شما است و باید با موضع دفاعی و گارد بسته با آنها برخورد کنید و یا اینکه آغوش خود را به روی انتقادات آنها باز بگذارید تا صدای مردم به گوش شما برسد؟

جواب تمامی این سوالات و البته چندین سوال دیگر که به دلیل برخی مسایل طرح آنها امکان پذیر نیست را بر عهده افکار عمومی و مردم متفکر پیرانشهر واگذار می کنیم چرا که قضاوت کننده اصلی عملکرد رسانه ها و همچنین مسئولین را خود مردم بهتر از هر کسی می دانند.

و در یک کلام باید بگوییم که؛ ما رسانه ها، نمایندگان مردم هستیم و حذف رسانه مردمی در واقع حذف و نادیده گرفتن مردم است!!