• فارسی
  • کردی
  • نتایج رنده
  • جدول ورزشی
  • ارز سکه
  • بورس
  • قیمت کالا
  • قیمت خودرو
  • مجله خبری

امروز :

نمایش منو

  • 5خبر برتر
  • آخرین اخبار روز
  • آدربایجان غربی
  • آرشیو
  • اخبار کوتاه
  • بین المللی
  • تماس با ما
  • خبر ویژه
  • درباره ما
  • عکس
  • عناوین اخبار
  • فیلم
  • کوردی
  • گزارش و گفتگو
  • موکریان
  • ورزش
  • ویدئو
  • یاداشت
  • صفحه اصلی
  • عناوین اخبار
  • اخبار کوتاه
  • بین المللی
  • ویدئو
  • ورزش
  • خبر ویژه
  • آدربایجان غربی
  • موکریان
  • گزارش و گفتگو
  • یاداشت
  • عکس
  • کوردی
5خبر برتر/ آخرین اخبار روز/ آدربایجان غربی/ آرشیو/ اخبار کوتاه/ خبر ویژه/ عناوین اخبار/ موکریان/ یاداشت

چهارشنبه, آگوست 9th, 2017

کد خبر : 12130

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

هوشیار باشیم و بدانیم چگونه و تا چه میزان از طریق شبکه ها و کانال های اجتماعی، به مغز خود خوراک بدهیم.

به گزارش کوردپیام: چند وقتی بود که می خواستم در خصوص شبکه های اجتماعی کمی تحقیق کنم می دونید چرا؟
ماجرای این شبکه های اجتماعی شده مثل ماجرای سوسیس و کالباس
هر از گاهی تو تبلیغات می بینیم که سوسیس و کالباس سرشار از پروتئین بوده و به دلیل داشتن پروتوئین گیاهی برای رشد افراد و بخصوص کودکان موثر است.
اما چند وقت بعد یه دکتر میاد تو تلویزیون میگه سوسیس و کالباس عامل اصل سرطان و برای بدن زیان آور است! آخر ما نفهمیدیم این عامل اصلی یه بار برای دخانیات به کار می ره و یه بار برای غذاهای فست فودی!
الان هم که تو جامعه بصضیا میگن بدون شبکه های اجتماعی زندگی غیر ممکنه و بعضیا از اون به عنوان سرطان نام می برن.
به خاطر همین تو این مقاله می خواهیم هدف های تشکیل شبکه های اجتماعی رو به همراه فرصت ها و تهدیداتی که داره بیان کنیم در نهایت هر کسی خودش تصمیم بگیره که از این خوراک جهانی استفاده کنه یا نه
ب – اهداف و کارکردهاي شبکه هاي اجتماعي
۱٫‌ سازماندهي انواع گروه هاي اجتماعي مجازي: همان گونه که فلسفه وجودي شبکه هاي اجتماعي واقعي، تشکيل و پيوند گروه هاي اجتماعي بر محور مشترکات اعتقادي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي است.، پيدا است که اعضاي اين اجتماعات مجازي با پيوندهايي که با يکديگر دارند، در مجموع به دنبال تحصيل يک هدف مشترک در دنياي واقعي که غالباً هدفي سياسي، اجتماعي يا فرهنگي است، هستند.
۲٫ توسعه مشارکت هاي اجتماعي در شبکه هاي اجتماعي، همواره اعضاي شبکه به صورت مستقيم يا غير مستقيم به شرکت در فعاليت هاي واقعي در زندگي اجتماعي تحريک و تشويق مي شوند.
۳٫‌ به اشتراک گذاشتن علاقه مندي ها توسط اعضا: يکي از رويکردهاي اصلي شبکه هاي اجتماعي، به اشتراک گذاشتن علاقه مندي هاي کاربران شبکه با يکديگر است.
۴٫‌ ايجاد محتوا توسط اعضا: بر خلاف ساير رسانه ها که مخاطبان، چندان تعاملي در توليد محتوا و انتخاب محتواي دلخواه خود ندارند، در وب سايت هاي شبکه هاي اجتماعي، کاربران مي توانند توليد کننده، تأثيرگذار و داراي قدرت انتخاب و بهره‌برداري از تنوع بيشتري باشند. با توجه به اين مطلب، پايگاه‌هاي شبکه هاي اجتماعي بيش از هر رسانه ديگري مي توانند با پيشرفت فناوري و توسعه جوامع به برتري هاي ساير رسانه ها همچون تلويزيون که از قوه شنيداري و ديداري به‌خوبي بهره مي برد، خاتمه دهند.
۵٫‌ تبليغات هدفمند اينترنتي شبكه‌هاي اجتماعي در اينترنت، يكي از منابع مهم براي كسب درآمد از راه تبليغات به شمار مي‌آيند؛ چرا كه اعضاي شبكه هاي اجتماعي در صفحات مربوط به خود درباره علايق خود صحبت مي كنند و اين به شركت هاي تبليغاتي اجازه مي دهد كه بر اساس همين علايق، براي آنها آگهي بفرستند. علاوه بر اين، بسياري از شرکت ها با ايجاد حساب کاربري و صفحات شخصي در شبکه هاي معروف، با ساير کاربران و مشتريان خود و نيز ساير شرکت ها ارتباط برقرار نموده و امور تجاري خود را پيش مي برند.
ج- مزاياي شبکه هاي اجتماعي
۱٫‌ انتشار سريع و آزادانه اخبار و اطلاعات: افزايش قدرت تحليل و تقويت روحيه انتقادي اخبار شبکه‌هاي اجتماعي بدون سانسور منتشر مي‌شوند و اين مي‌تواند يک مزيت تلقي شود؛ هرچند امکان تکثير اطلاعات مخدوش و نادرست نيز در اين شبکه‌ها بيش از نسل قبلي رسانه‌ها است. البته امکان مقايسه و تحليل اطلاعات براي مخاطبان وجود دارد و نبايد بنا را بر اعتماد به هر آنچه در اين شبکه‌ها توليد و بازنشر مي‌شود، گذاشت. تحليل اخبار متناقضي که در اين نوع پايگاه‌ها منتشر مي‌شود، قدرت نقد و نگاه عميق‌تر به مسائل اجتماعي را فراهم مي‌کند. اين نوع پايگاه‌ها به مخاطبان خود فرصت مي‌دهند تا از تبعيت کورکورانه فاصله گرفته و در درازمدت به خرد نقادانه روي آورند.
۲٫‌ امکان عبور از مرزهاي جغرافيايي و آشنايي با افراد، جوامع و فرهنگ هاي مختلف: امروزه شبکه هاي اجتماعي، مهد تمدن ها و فرهنگ هاي مختلف بشري است. وجود زبان هاي مختلف در رسانه هاي اجتماعي، امکان حضور تمام افراد جامعه را فراهم مي کند که مي توانند فرهنگ حاکم بر جامعه خود را به معرض ديد عموم بگذارند. اينکه يک جوان بتواند با امثال خود در کشورهاي ديگر جهان ارتباط برقرار كند، باعث مي‌شود تا اين رسانه ها به مکاني تبديل شوند که وي بتواند فرهنگ ها و آداب و رسوم کشور خود را به ديگران معرفي کند و به اشتراک بگذارد. همچنين در اين شبکه ها ايده‌هاي جديد جهت گسترش جامعه، معرفي شده و مورد بحث قرار ‌مي‌گيرند. سازمان‌ها نيز مي‌توانند فرهنگ و ديدگاه خود را در معرض ديد تمام جوامع قرار دهند.
۳٫‌ شکل گيري و تقويت خرد جمعي: يکي از شاخصه هاي مهم شبکه هاي اجتماعي مجازي، پديدار شدن خرد جمعي است. خرد جمعي به جريان سيال و پوياي قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنين محيط هايي اطلاق مي شود که به مثابه يک پردازشگر عظيم، اطلاعات را پردازش و پايش مي کند. همانند دنياي ابر کامپيوترها که قدرت پردازشي آنها، از ترکيب چندين پردازشگر منفرد حاصل مي شود، نيروي تفکر و ذهن کاربران شبکه اجتماعي، به مدد تعاملات اجتماعي اينترنتي و بهره گيري از ابزارهاي اينترنتي با يکديگر ترکيب و همراه مي شوند و نيرويي عظيم با قدرت پردازشي بالا پديد مي آورند. اين مطلب به‌خوبي ضرب المثل بزرگمهر را که گفته است: «همه چيز را همگان دانند» در ذهن تداعي مي کند.
۴٫‌ امکان بيان ايده ها به صورت آزادانه و آشنايي با ايده ها: افکار و سليقه هاي ديگر شبکه هاي اجتماعي، ارسال بازخورد از سوي مخاطب و همکاري و همگامي کاربران با همديگر را تسهيل کرده‌ و آنها را به مشارکت در بحث ها تشويق مي‌کنند. اين شبکه ها مرز و خط‌کشي بين رسانه و مخاطب را از بين برده‌اند. اغلب شبکه هاي اجتماعي براي مشارکت اعضا و دريافت بازخورد، باز هستند. آنها رأي دادن، کامنت گذاشتن و به‌ اشتراک‌گذاري اطلاعات را تشويق مي‌کنند. به‌ندرت مانعي براي توليد ودسترسي به محتوا در اين وب سايت ها وجود دارد. رسانه‌هاي سنتي عمل انتشار را انجام مي‌دادند و محتوا را براي مخاطب ارسال مي‌کردند؛ ولي در رسانه‌هاي اجتماعي فضايي براي گفتگو و محاوره دوطرف وجود دارد و جريان ارتباطي از حالت يک‌سويه به دوسويه تغيير پيدا کرده است.
۵٫‌ کارکرد تبليغي و محتوايي: حضور افراد در شبکه‌هاي اجتماعي، احتمال مشارکت‌ها و کنش‌هاي اجتماعي را در آنان افزايش مي‌دهد. پس هر چه پيوند افراد و اعضا درشبکه‌ها، بيشتر و انبوه‌تر باشد، همراهي و تعاملات و نزديکي ديدگاه‌ها و حرکت همسو و مشترک، محتمل‌تر خواهد شد. از اين رو، استفاده از چنين فضايي براي معرفي و تبليغ و همچنين هم راستايي مخاطبان در جهت اهداف رسانه اي خود، نقش بسياروتأثير بالايي دارد.
۶٫‌ ارتباط مجازي مستمر با دوستان و آشنايان: شبکه‌هاي اجتماعي در اينترنت، موجب گسترده‌تر شدن دامنه ارتباطات ما شده‌ است. ما مي‌توانيم آشناياني را که مدت بسياري است از آنها خبر نداريم يا از آن‌ها بسيار دور هستيم، در فضاي مجازي پيدا کنيم و معاشرتمان را با آنان از سر بگيريم. دوستاني را که زمان درازي ‌است نديده‌ايم، بار ديگر مي‌بينيم و در مجموعه‌اي گسترده‌تر، به دوستي‌مان ادامه مي‌دهيم. مي‌توانيم از کتاب‌ها، فيلم‌ها، سلايق و عقايد يکديگر استفاده کنيم و آنها را با ساير دوستانمان به اشتراک بگذاريم؛ آن‌ هم با چند کليک. در حالي که اين کارها، پيش‌تر بسيار وقت‌گير بودند و نياز به حوصله فراواني داشتند و همه اينها در نهايت، به رشد فکري و تکامل دسته‌جمعي کاربران کمک مي‌کند.
۷٫‌ تبليغ و توسعه ارزش هاي انساني و اخلاقي در عرصه جهاني: گرچه به علت غلبه ابعاد ديگر شبکه هاي اجتماعي، بعد ارزشي آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما به‌جرأت مي توان گفت که يکي از قابليت هاي مهم شبکه هاي اجتماعي که تاکنون مورد غفلت واقع شده ، فراهم کردن فضايي بين المللي جهت تبليغ و اشاعه ارزش هاي ديني، اعتقادي، انساني و اخلاقي است. بسياري از کاربران شبکه هاي اجتماعي افرادي هستند که در صورت تبليغ صحيح ارزش هاي اخلاقي و انساني، از آن استقبال کرده و تحت تأثير قرار خواهند گرفت.
۸٫‌ يکپارچه سازي بسياري از امکانات اينترنتي مزيت اصلي شبکه‌هاي اجتماعي: يکپارچه‌سازي امکانات پايگاه‌هاي مختلف است. امکاناتي از قبيل ايجاد صفحات و پروفايل‌هاي شخصي، ساخت وبلاگ‌ها، جستجوي اينترنتي، اطلاع از اخبار و رويدادها و شرکت در فضاهاي گفتگو (چت‌روم‌ها و فروم‌ها) و فضا براي آپلود فايل‌ها که تا پيش از اين کاربران براي استفاده از هر کدام از آنها بايد عضو سايتي مي‌شدند، اکنون از طريق تنها يک عضويت ساده، امکان‌پذير است. ‌وب‌سايت‌هاي شبکه اجتماعي، محل ارائه خدمات جديد در قالب‌هاي مختلف هستند. اين وب‌سايت‌ها به‌راحتي با پايگاه‌هاي اينترنتي بزرگ دنيا مانند: گوگل، ياهو و حتي پايگاه‌هاي تخصصي، لينک داخلي برقرار مي‌کنند و از امکانات آنها در وب‌سايت خود استفاده مي‌کند.
۹٫‌ توسعه مشارکت هاي مفيد اجتماعي: ايجاد انسجام اجتماعي در بين مردم و تسريع در سازماندهي فعاليت هاي مفيد سياسي و اجتماعي، از آثار مثبت شبکه هاي اجتماعي است.
۱۰٫‌ افزايش سرعت در فرايند آموزش و ايجاد ارتباط شبانه روزي بين استاد و شاگرد: بي شک، شبکه هاي اجتماعي اينترنتي نقش بسيار موثري در توسعه آموزش هاي تخصصي و عمومي دارند. گرچه به علت عدم امکان نظارت علمي، بسياري از محتواهاي اينترنتي هنوز به مرتبه قابل قبولي از اعتبار علمي نرسيده اند، اما در عين حال شبکه‌هاي اجتماعي يکي از عرصه هاي اينترنتي هستند که کاربران بي شمار آنها به صورت خودجوش اقدام به آموزش و انتقال دانسته هاي تخصصي و عمومي خويش به ديگران مي کنند. علاوه بر اين، شبکه هاي اجتماعي علمي و آموزشي نيز به صورت تخصصي و با هدف آموزش از راه دور يا همان آموزش مجازي، مشغول فعاليت هستند.
با استفاده از شبکه هاي اجتماعي آموزشيِ مجازي، دانش‌آموزان و دانشجويان مي توانند دامنه فرآيند يادگيري خود را در هر لحظه که نيازمند سؤال و برقراري رابطه با استاد يا ساير دانشجويان هم‌رشته اي باشند، به خارج از محدوده‌هاي کلاس گسترش دهند.
۱۱٫‌ افزايش اعتماد، صميميت و صداقت در فضاي سايبر: مردم در گذشته استفاده از فضاي تعاملي مانند چت را تجربه کرده اند؛ اما در اين فضا، کاربران کمتر شخصيت و هويت خود را به‌درستي اعلام مي کنند و از نام ها و شخصيت هاي مستعار استفاده مي کنند؛ زيرا به اين فضا اعتماد لازم را براي بازگو کردن حقيقت ندارند. با شکل گيري وب سايت هاي شبکه اجتماعي مانند: ماي اسپيس، اورکات، فيس بوک، توييتر و… مردم صداقت را جهت پيداکردن دوستان قديمي، لذت استفاده از علم و… به همراه اعتماد واقعي به دست آوردند. به گفته بيشتر کارشناسان تا قبل از به وجود آمدن شبکه‌هاي اجتماعي، موضوع اعتماد و صميميت فضاي سايبر در سراسر دنيا لمس نشده بود؛ ولي زماني که شبکه‌هايي مانند اورکات و فيس بوک پا به عرصه اينترنت گذاشتند، مردم با اعتماد به اين پايگاه‌ها باعث گسترش صميميت در بين يکديگر شدند.
د- پيامدهاي منفي شبکه هاي اجتماعي
۱٫‌ شکل گيري و ترويج سريع شايعات و اخبار کذب:  به علت عدم امکان شناسايي هويت واقعي اعضا و نيز عدم امکان کنترل محتواي توليد شده توسط کاربران شبکه هاي اجتماعي، يکي از مهم ترين پيامدهاي منفي اين شبکه ها، شکل گيري و ترويج سريع شايعات و اخبار کذبي خواهد بود که توسط برخي از اعضاي اين شبکه ها و با اهداف خاص و غالباً سياسي منتشر مي شود.
۲٫‌ تبليغات ضد ديني و القاي شبهات: در شبکه هاي اجتماعي اينترنتي نيز مانند ساير رسانه ها، افراد و گروههاي مغرض با اهداف از پيش تعيين شده و با شيوه هاي مخصوص، اقدام به تبليغات ضد ديني و حمله به اعتقادات مذهبي مينمايند. گاه پس از تحقيق و ريشه يابي در مييابيم که هدف اصلي گردانندگان برخي ازاين شبکه ها، دين زدايي و حمله به مقدسات بوده است.
۳٫ تأثيرات در ترويج بي عفتي و بي بند و باري در ميان جوانان: بسياري از کاربران با قرار دادن عکس هاي خصوصي و خانوادگي خود در انظار عمومي به حريم شکني مي پردازند ؛ در برخي از اين موارد شما عکس هايي از دوستان و همکاران خود مي بينيد که برايتان باور کردني نيست!
۴٫‌ نقض حريم خصوصي افراد: معمولاً شبکه هاي اجتماعي ابزارها و امکاناتي را در اختيار کاربران خود قرار مي دهند تا آنها بتوانند تصاوير و ويدئوهاي خويش را در صفحه شخصي خود قرار دهند. همين طور، کاربران مي توانند اطلاعات شخصي خود را نيز در اين شبكه‌ها قرار دهند.
در اغلب شبکه هاي اجتماعي، براي حفظ حريم خصوصي افراد راه کارهايي ارائه شده است؛ براي مثال، دسترسي به تصاوير و اطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود مي نمايند و يا اجازه مشاهده پروفايل کاربر را به هر کسي نمي دهند؛ ولي اين راه ها کافي نيستند. مشکلاتي از قبيل ساخت پروفايل هاي تقلبي در شبکه هاي اجتماعي و عدم امکان کنترل آنها به دليل حجم بالاي اين هرزنامه‌ها، باعث مي‌شود كه افرادي با پروفايل‌هاي تقلبي به شبکه هاي اجتماعي وارد شوند و با ورود به حريم‌هاي خصوصي افراد مورد نظر، تصاوير و اطلاعات آنها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاوير در اينترنت كنند.
۵٫‌ انزوا و دور ماندن از محيط هاي واقعي اجتماع جامعه مجازي: هيچ وقت جايگزين جامعه واقعي نخواهد گرديد؛ بلکه به عنوان تسهيل کننده تجارب اجتماعي عمل خواهد كرد. تسهيلات ارتباطي به ما امکان مي‌دهد تا در سطح جهاني و از راه دور به شيوه‌اي جديد با اجتماعاتي كه منافع مشتركي داريم، بپيونديم. در نتيجه، با پيوستن به اين «اجتماعات از راه دور» قادرخواهيم بود تا در دنياي واقعي نيز و روابط اجتماعي بهتري با همسايگان، همکاران و ساير شهروندان جامعه واقعي برقرار سازيم.
۶٫‌ تأثيرات منفيِ رفتاري: هر شبکه اجتماعي فرهنگ ارتباطاتي خاص خود را دارد، يعني منش و گفتار مخصوص و منحصر به فردي را براي خود برگزيده است. البته مي‌توان شبکه هايي را يافت که فرهنگ ارتباطاتي تقليدي براي خود برگزيده اند. فرد با عضويت در هر شبکه اجتماعي درگير نوع خاصي از فرهنگ ارتباطاتي مي‌شود که شامل: برخورد، تکيه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تيپ شخصيتي و ظاهري و… است. بدون ترديد، ميزان تأثيرپذيري فرد از اين محيط، صفر مطلق نخواهد بود. پس هر شبکه اجتماعي، هويت مطلوب خود را ترويج مي‌کند.
مثلاً در سايت هايي مثل فيس بوک و فرندفيد و توييتر، کاربر در کنار اينکه عضو جامعه بزرگ پايگاه موردنظر است، درگروه و شبکه هاي اجتماعي کوچک‌تري نيز عضو مي شود. هر کدام از اين گروه ها وابستگي خاص خود را دارند و به تبع، فرهنگ ارتباطاتي مخصوص. پس فرد در تأثيرپذيري از فرهنگ ارتباطاتي اين گروه ها بر خود لازم مي بيند که هويت ارتباطاتي خود، يعني سبک و هويت کنش هاي کلي خويش در ارتباط با ديگران را تغيير دهد؛ هر چند اين تغيير هويت موقت و محدود به زمان و مکان خاصي باشد؛ ولي بدون ترديد در هويت واقعي فرد بي‌تأثير نخواهد بود و به‌ طور کلي، همه اجزاي يک شبکه اجتماعي که فرد با آن در تعامل است، در ضمير ناخود آگاه فرد تاثير مي گذارد. هويت ارتباطاتي فرد نيز چيزي نيست که به ضمير ناخودآگاه مرتبط نباشد.
۷٫ سرقت اطلاعات موجود در حریم خصوصی افراد: اغلب نرم افزارهای حوزه فوق برای نصب اجازه یکسری دسترسی ها را از کاربر گرفته و کاربر بدون توجه و اطلاع از پیامد های آن به راحتی اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی خود را می دهد مانند: دسترسی به حافظه داخلی و خارجی دستگاه، تجزیه و تحلیل داده های تلفن همراه، تجزیه و تحلیل علایق و سلایق کاربر، مدیریت ضبط صدای مکالمات و محیط، ارسال نسخه ای از تمامی اطلاعات موجود به شرکت سازنده در نقطه ای امن (رژیم صهیونیستی و سرویس های جاسوسی) دسترسی به عکس ها و فیلم ها، مدیریت فعال سازی دوربین دستگاه، مدیریت فعال سازی داده تلفن همراه و…
۸٫ عملیات روانی:  یکی از مهمترین برنامه ها ی سازندگان شبکه های اجتماعی، رصد افکار و اعتقادات مردم در سراسر دنیا برای بهره گیری در حوزه عملیات روانی است. مثلا ما با تشکیل یک گروه دوستی و خانوادگی با درج پیام ها و پروفایل های خود شخصیت و علاقه مندی های خود را به نمایش گذاشته و راه را برای نفوذ سازندگان این شبکه ها در مغزهای خود هموار می کنیم و به آن ها اجازه می دهیم تا مانند یک ربات افکار جامعه را تحت کنترل خود در آورده و در مواقع حساس مانند: حوزه سیاست بخصوص انتخابات، حوزه علم و دانش، تولید و اشتغال و… جامعه را کنترل بنمایند.
۹٫ پیشبرد «دیپلماسی عمومی» آمریکا: کافی است بدانید در سال ۲۰۱۵ کنگره امریکا بیش از یک میلیارد و ۸۳۳ میلیون دلار بودجه برای تقویت «قدرت نرم» و نفوذ بیشتر در جهان اختصاص داده که علاوه بر بودجه‌های غیررسمی و محرمانه که جهت نفوذ نرم در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی قرار دارد، بخش عظیمی از این بودجه با اتکا بر پخش رادیویی، تلویزیونی، ماهواره‌ای، وب‌سایت، وبلاگ و رسانه‌های اجتماعی برای تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی در ایران اختصاص یافته است.

حرف آخر:
ما به عنوان نمونه بعضی از خوبی ها و بدی های شبکه های اجتماعی رو گفتیم و حق انتخاب و قضاوت رو به شما دادیم.
فقط باید تأکید کنم که: اگر قرار است تو زندگی روزمره از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم باید بدانیم که سازندگان این شبکه ها به هیچ عنوان عقد اخوت و برادری با مردم مسلمان ایران نبسته اند و تو این شبکه ها به دنبال منافع خودشون می گردند.
پس: هوشیار باشیم و بدانیم چگونه و تا چه میزان از طریق شبکه ها و کانال های اجتماعی، به مغز خود خوراک بدهیم./

نویسنده: ه.عابدینی

لینک کوتاه : http://kurdpayam.ir/?p=12130

مطالب مشابه

  • دانشگاه پیام نور واحد پیرانشهر به مرکز تبدیل شد
  • فرماندار: متقاضیان مسکن ملی در پیرانشهر به ۶ هزار نفر رسید
  • ۵۵۰ کیلوگرم مواد مخدر در پیرانشهر کشف شد
  • آشفته بازار کرایه خانه در پیرانشهر و مصوبات بلاتکلیف!
  • زنی در پیرانشهر دو کودکش را به قتل رساند!
  • آبهای زیرزمینی؛ گنج پنهانِ روبه نابودی
  • ساماندهی تجارت مرزی و پایانه های مرزی از اولویت های ما برای سال ۱۴۰۱ است
  • پیرانشهر؛ بهشت گمشده ایران
  • کشف بزرگترین شبکه فساد خانگی در آذربایجان غربی
  • مصوبات مرزهای «سرو» و «تمرچین» بدون معطلی اجرا شوند

نظرات

برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

5 خبر اول

دانشگاه پیام نور واحد پیرانشهر به مرکز تبدیل شد

آشفته بازار کرایه خانه در پیرانشهر و مصوبات بلاتکلیف!

زنی در پیرانشهر دو کودکش را به قتل رساند!

پیرانشهر؛ بهشت گمشده ایران

۱۳ میلیارد ریال طرح عمرانی در پیرانشهر به بهره‌برداری رسید

مجله خبری

  • مردم شهرستان پیرانشهر دیگر فریب سیاست مداران خودخواه و کهنه کار رو نخواهند خورد
  • انتقاد نماینده پیرانشهر از دولت در بی‌توجهی به ساماندهی «کولبران»
  • گمرک تمرچین تعطیل شد
  • مرز تمرچین پیرانشهر برای انجام فعالیت‌های گمرکی باز است
  • مام جلال طالبانی در سن ۸۳ سالی به دیار حق برگشت
  • ۵ هكتار از مراتع ملی پیرانشهر در آتش سوخت
  • بازی با کلمات مسئولان دردی از گرفتاری کولبران پیرانشهر حل نمی کند/ ۴ روز از بسته شدن معبر مرزی پیرانشهر می گذرد
  • کولبری یونس فیضی تکذیب شد/ از مراجع قضایی پیگیری می کنم +تصاویر
  • سکه های هوار برخله پیرانشهر به کتاب درآمد
  • وعده وزیر بهداشت به مصدومان شیمیای سردشت سه ساله شد

مجله سلامت

آشفته بازار کرایه خانه در پیرانشهر و مصوبات بلاتکلیف!

آخرین اخبار سایت

  • دانشگاه پیام نور واحد پیرانشهر به مرکز تبدیل شد
  • فرماندار: متقاضیان مسکن ملی در پیرانشهر به ۶ هزار نفر رسید
  • ۵۵۰ کیلوگرم مواد مخدر در پیرانشهر کشف شد
  • آشفته بازار کرایه خانه در پیرانشهر و مصوبات بلاتکلیف!
  • زنی در پیرانشهر دو کودکش را به قتل رساند!
  • آبهای زیرزمینی؛ گنج پنهانِ روبه نابودی
  • ساماندهی تجارت مرزی و پایانه های مرزی از اولویت های ما برای سال ۱۴۰۱ است
  • پیرانشهر؛ بهشت گمشده ایران
  • کشف بزرگترین شبکه فساد خانگی در آذربایجان غربی
  • مصوبات مرزهای «سرو» و «تمرچین» بدون معطلی اجرا شوند
  • ۱۳ میلیارد ریال طرح عمرانی در پیرانشهر به بهره‌برداری رسید
  • نقشه شوم آمریکا در حمله به هواپیمای ماهان لو رفت
  • کدام شهرستان‌های استان آذربایجان غربی تا ۱۴ مرداد ۹۹ در وضعیت قرمز و سفید کرونایی هستند؟
  • شهر سردشت هنوز هم با طرح هادی اداره می شود/ باعث شرمندگی است!
  • بازار مهاباد به مدت ۱۰ روز تعطیل می شود
  • کرونا بازار پیرانشهر را به تعطیلی کشاند
  • پایه های لرزان فرهنگسرای ناتمام پیرانشهر کی محکم می شود؟
  • کلنگی آشنا همچنان تارهای محور پیرانشهر به نقده را می نوازد!
  • دومین مرحله رزمایش کمک مومنانه در پیرانشهر اجرا شد
  • کرونا مفهوم جهاد را در ذهن تداعی کرد!
  • زنده شدن صدای کوله بران تنها با مرگشان است به بهانه ی اجرای نمایش کولبری در برنامه عصر جدید/ یادداشتی از دکتر کامل دلپسند

تبلیغات

«کورد پیام » يک خبرگزارى رسمي و مستقل ايرانى است با شعار «حرکت شفاف، صادقانه و حرفه اى در اطلاع رساني»

    • آرشیو
    • پیوندها
    • تماس با ما
    • درباره ما

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری کوردپیام است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.